QUÈ ERA EL PROJECTE CARDEDEU COEDUCA?
El projecte Cardedeu Coeduca, va ser un projecte impulsat per l’Ajuntament de Cardedeu amb la col·laboració de tots els centres educatius del municipi que es va iniciar al 2016. Durant 4 anys es va donar formació feminista tant a docents com a famílies amb l’objectiu d’arribar de forma integral a tots aquells que tenen contacte amb els infants, per a que el missatge fos únic.
QUI SOM?
A partir del projecte municipal Cardedeu Coeduca, es va crear la comissió Coeduca de l’Escola Corbella, formada per famílies interessades en promoure la igualtat entre sexes, i contra la discriminació per orientació sexual, sempre recolzant el projecte educatiu sobre perspectiva de gènere que es desenvolupa l’escola.
PER QUÈ ÉS IMPORTANT COEDUCAR?
Davant la llei, homes i dones som iguals, però la realitat és ben diferent, per això s’han desenvolupat moltes altres lleis que intenten compensar la desigualtat real que existeix entre els sexes (la llei de violència de gènere, les quotes en càrrecs públics, l’equiparació de la baixa de paternitat a la de maternitat…)
Però la tradició masclista encara roman en el subconscient de tots nosaltres. Viu majoritàriament en petites subtileses que dia rere dia promouen la idea que existeix una “jerarquia natural” on els homes estan a dalt i les dones a baix. Per això, és tant important detectar aquests petits costums que la majoria de nosaltres tenim, per afavorir que les següents generacions interioritzin realment que dones i homes som iguals i puguin créixer sense les normes i els límits que el Gènere els marca.
DEFINICIONS BÀSIQUES:
Feminisme: Moviment social i polític que busca la equitat entre homes i dones
Masclisme: Actitud o manera de pensar que defensa que l’home és superior a la dona
Equitat: Mecanismes per compensar les desigualtats inicials entre dos individus per tal que tinguin les mateixes oportunitats
Sexe: Condició biològica, masculina o femenina de tots els mamífers inclosos els humans.
Gènere: Normes socioculturals que intenten definir com han de ser i quins rols han de tenir els homes i les dones.
Orientació sexual: atracció emocional, romàntica, sexual o afectiva duradera cap a altres.

ESTADÍSTIQUES QUE REFLEXEN LA PERCEPCIÓ DE LA DESIGUALTAT ENTRE ELS SEXES A MENORS DE 18 ANYS
PERCEPCIÓ DEL MASCLISME
El 65,3% de les noies menors perceben masclisme en el seu entorn, enfront un 40,6% de nois menors.
AUTOESTIMA
El 50,7% de les noies menors desitjarien sentir més respecte per elles mateixes, enfront el 31,7% dels nois menors.
JUSTIFICACIÓ DEL SEXISME I LA VIOLÈNCIA
El 50,9% dels nois menors justifiquen la violència quan algú els hi treu alguna cosa seva, enfront el 22,4% de les noies menors.
Un 6,6% de noies i un 19,1% de nois menors opinen que quan una dona és agredida pel seu marit, alguna cosa haurà fet ella per provocar-lo.
FREQÜÈNCIA DE SITUACIONS DE MALTRACTAMENT EN LA PARELLA QUE LES NOIES RECONEIXEN HAVER PATIT
Un 17% de noies menors reconeixen haver patit insults o haver estat ridiculitzades per les seves parelles
Un 11% de noies menors reconeixen haver estat pressionades per participar en activitats de tipus sexual en les que no volien participar.
MITJÀ A PARTIR DEL QUAL HAN CONEGUT LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE.
En mitjana un 15% de menors reconeixen haver conegut la violència de gènere a partir de l’escola (professors/es, treballs a classe, xarrades,…)
Font: Estudi sobre menors i violència de gènere (2019). Ministeri d’Igualtat.
BULLYING
El 24% dels alumnes entre tercer i sisè de primària reconeix haver patit assetjament escolar.
El 51,7% dels alumnes de Catalunya afirma haver presenciat alguna situació d’assetjament escolar.
Font: Bullying i Ciberbullying a l’educació primària de Catalunya (2019). Fundació Barça.
PORNOGRAFIA
El primer accés a continguts pornogràfics dels joves en internet s’anticipa ja a l’etapa infantil, a l’edat de 8 anys.
Font: Nueva pornografía y cambios en las relaciones interpersonales. Universitat Illes Balears.
T’animes a participar-hi? Escriu a afa@escolacorbella.cat indicant que estàs interessada en formar part de la Comissió.
Deixa un comentari